Шта је ПРТР?

ПРТР је јавно доступна база података (регистар) која пружа периодичне и поуздане податке о потенцијално опасним хемијским супстанцама, емисијама (испуштањима) и пријеносима загађујућих материја, укључујући стакленичке плинове (GHG), тешке метале и токсичне хемијске спојеве који се ослобађају у зрак, воду и земљиште и преносе ван локације ради третмана или одлагања.

PRTR registar bi mogao da obezbijedi kreatorima politika ključne indikatore za mjerenje napretka u smanjenju zagađenjaПРТР регистар би могао да обезбиједи креаторима политика кључне индикаторе за мјерење напретка у смањењу загађења, унапређивању одрживости и успјеху зелене економије. Владе, академије, истраживачке институције, јавност и предузећа могу да примјене ПРТР у развоју својих стратешких политика и циљева.. Vlade, akademije, istraživačke institucije, javnost i preduzeća mogu da primjene PRTR u razvoju svojih strateških politika i ciljeva.

ПРТР регистар има бројне бенефите за Владу и доносиоце одлука:

  • транспарентност информација ће повећати повјерење јавности у владу;
  • промовише улагања, јер инвеститори преферирају подручја у којима је мање загађења, што доводи до смањења загађења;
  • интегрисано прикупљање података о загађењу;
  • један систем – широк распон интегрираних информација;
  • усклађено законодавство олакшава процес приступања ЕУ (промовише преговоре о околишу);
  • могућност успоредбе података с другим државама при одређивању политика заштите околиша;
  • транспарентно управљање окружењем и доступне информације олакшавају дијалог између различитих интересних страна;
  • ПРТР подаци могу се користити у будућим развојним пројектима;
  • повећање угледа на међународном нивоу;
  • показатељ транспарентне управе.

ПРТР систем би могао да подржи владе, истичу из УНЕЦЕ-а:

  • да преиспита усаглашеност индустријских објеката са њиховим условима дозволе;
  • праћење ослобађања опасних хемијских супстанци и трендова загађења током времена;
  • да испита напредак у смањењу емисија;
  • праћење усаглашености и националног напретка са међународним обавезама;
  • да постави приоритете за смањење или чак елиминисање потенцијално најштетнијих издања;
  • да идентификује приоритетне индустријске секторе за еко-иновације;
  • смањити трошкове владама и индустрији обезбјеђивањем координираног система извјештавања;
  • смањити трошкове владама и индустрији обезбјеђивањем координираног система извјештавања;
  • да унаприједи међународну сарадњу кроз размјену информација и пружање техничке помоћи.

Владине институције – националне, државне и локалне – могу да користе податке ПРТР-а за мјерење трендова у ослобађању загађивача и производњи отпада, доношење одлука о политици заштите околиша, доношење програма заштите околиша и, у комбинацији са информацијама везаним за здравље, идентификују потенцијалне људске, здравствене и околишне ризике.

Jednom kada se informacije pravilno kategorizuju u PRTR sistemu, vladine institucije su u poziciji da  Једном када се информације правилно категоризују у ПРТР систему, владине институције су у позицији да прате свако објављивање и пренос досљедно током времена. Власти тада могу да поставе приоритете за смањење или чак елиминисање потенцијално најштетнијих издања.. Vlasti tada mogu da postave prioritete za smanjenje ili čak eliminisanje potencijalno najštetnijih izdanja.

Za vladu, implementacija PRTR sistema može da pomogne u постизању превенције загађења, умањењем терета контролних прописа, који захтијевају велику бирократију за надгледање и спровођење.С обзиром да се специфичне хемикалије или класе хемикалија (алкани, канцерогене хемикалије, итд.) обухваћене ПРТР-ом могу разликовати у смислу инхерентне опасности, висока укупна вриједност пуштања/преноса за дату хемикалију или загађивача не може увијек да се претвори у висок ризик. Насупрот томе, хемикалија или загађивач који има нижи ниво ослобађања/преноса може у стварности да представља већи ризик. Овај концепт разликовања опасности треба узети у обзир у дизајну ПРТР-а, као и начину преношења таквих информација јавности.

Са ПРТР системом, локалне или регионалне владе могу да процијене статус локалних средина и могу да користе ПРТР резултате као један од инпута за процјену ризика по људско здравље и околиш. Употреба ПРТР података као кључног инпута за процјену таквих ризика омогућава националним властима или међународним организацијама да процјене и упореде околишне проблеме на досљедној и заједничкој основи. osnovi.

Ko je obveznik izvještavanja?

Podaci koji se dostavljaju za PRTR registar se dostavljaju u skladu sa Pravilnikom o registru zagađivača i zagađivanju okoliša („Službene novine Federacije BiH“, broj 11/23, od 15.02.2023. godine).

Obavezu izvještavanja za PRTR registar imaju privredna društva i druga pravna lica i fizička lica koja obavljaju neku od djelatnosti sa pragom proizvodnog kapaciteta jednakim ili većim od navedenog u Prilogi I. (Lista djelatnosti) i/ili čija ispuštanja zagađujućih supstanci su veća ili jednaka pragu ispuštanja iz Priloga II. (Spisak zagađujućih supstanci) Pravilnika.

Podaci za PRTR registar se dostavljaju jednom godišnje, najkasnije do 30. marta tekuće godine, za prethodnu kalendarsku godinu (izvještajna godina).

sr_RSСрпски језик