Šta je PRTR
PRTR je javno dostupna baza podataka (registar) koja pruža periodične i pouzdane podatke o potencijalno opasnim kemijskim supstancama, emisijama (ispuštanjima) i prijenosima onečišćujućih tvari, uključujući stakleničke plinove (GHG), teške metale i toksične kemijske spojeve koji se oslobađaju u zrak, vodu i tlo i prenose van lokacije radi tretmana ili odlaganja.
PRTR registar bi mogao da obezbijedi kreatorima politika ključne indikatore za mjerenje napretka u PRTR registar bi mogao da obezbijedi kreatorima politika ključne indikatore za mjerenje napretka u smanjenju onečišćenja, unapređivanju održivosti i uspjehu zelene ekonomije. Vlade, akademije, istraživačke institucije, javnost i poduzeća mogu da primjene PRTR u razvoju svojih strateških politika i ciljeva., unapređivanju održivosti i uspjehu zelene ekonomije. Vlade, akademije, istraživačke institucije, javnost i preduzeća mogu da primjene PRTR u razvoju svojih strateških politika i ciljeva.
PRTR registar ima brojne benefite za Vladu i donosioce odluka:
- • transparentnost informacija će povećati povjerenje javnosti u vladu;
- • promovira ulaganja, jer investitori preferiraju područja u kojima je manje onečišćenja, što dovodi do smanjenja onečišćenja;
- integrirano prikupljanje podataka o onečišćenju;
- jedan sustav – širok raspon integriranih informacija;
- usklađeno zakonodavstvo olakšava proces pristupanja EU (promovira pregovore o okolišu);
- mogućnost usporedbe podataka s drugim državama pri određivanju politika zaštite okoliša;
- transparentno upravljanje okružjem i dostupne informacije olakšavaju dijalog između različitih interesnih strana;
- PRTR podaci mogu se koristiti u budućim razvojnim projektima;
- povećanje ugleda na međunarodnom nivou;
- pokazatelj transparentne uprave.
Koristi od PRTRa za industriju, menadžment i radnike:
- stimuliranje napora da se poboljša upravljanje okolišem, efikasnost i smanje nivoi zagađenja i pripadajući troškovi za pogone
- služi kao glavna pokretačka sila za smanjenje zagađenja i eko-inovacije širom mnogih sektora ekonomije
- pomaže da se identifikuju potencijalni sektori i pogoni koji bi mogli biti polazne tačke ili prioriteti za uvođenje tehnologija za čistiju proizvodnju, eko-inovacije i sinergičke procese
- omogućuje sličnim industrijama da odrede svoje okolišne performanse sa drugim kompanijama u sektoru i da smanje ispuštanja, tako štedeći novac.
Koristi od PRTRa za opću javnost, građane i istraživače:
- da preispita usaglašenost industrijskih objekata sa njihovim uslovima dozvole;
- praćenje oslobađanja opasnih kemijskih supstanci i trendova onečišćenja tokom vremena;
- da ispita napredak u smanjenju emisija;
- praćenje usaglašenosti i nacionalnog napretka sa međunarodnim obavezama;
- da postavi prioritete za smanjenje ili čak eliminisanje potencijalno najštetnijih izdanja;
- da identifikuje prioritetne industrijske sektore za eko-inovacije;
- korištenje PRTR rezultata u procjeni rizika po ljudsko zdravlje i okoliš;
- smanjiti troškove vladama i industriji obezbjeđivanjem koordiniranog sustava izvještavanja;
- da unaprijedi međunarodnu suradnju kroz razmjenu informacija i pružanje tehničke pomoći.
Vladine institucije – nacionalne, državne i lokalne – mogu da koriste podatke PRTR-a za mjerenje trendova u oslobađanju onečišćivača i proizvodnji otpada, donošenje odluka o politici zaštite okoliša, donošenje programa zaštite okoliša i, u kombinaciji sa informacijama vezanim za zdravlje, identifikuju potencijalne ljudske, zdravstvene i okolišne rizike.
Jednom kada se informacije pravilno kategoriziraju u PRTR sustavu, vladine institucije su u poziciji da prate svako objavljivanje i prenos dosljedno tokom vremena. Vlasti tada mogu da postave prioritete za smanjenje ili čak eliminisanje potencijalno najštetnijih izdanja. prate svako objavljivanje i prenos dosljedno tokom vremena. Vlasti tada mogu da postave prioritete za smanjenje ili čak eliminisanje potencijalno najštetnijih izdanja.
Za vladu, implementacija PRTR sistema može da pomogne u Za vladu, implementacija PRTR sustava može da pomogne u postizanju prevencije onečišćenja, umanjenjem tereta kontrolnih propisa, koji zahtijevaju veliku birokratiju za nadgledanje i sprovođenje. S obzirom da se specifične kemikalije ili klase kemikalija (alkani, kancerogene kemikalije, itd.) obuhvaćene PRTR-om mogu razlikovati u smislu inherentne opasnosti, visoka ukupna vrijednost puštanja/prenosa za datu kemikaliju ili onečišćivača ne može uvijek da se pretvori u visok rizik. Nasuprot tome, kemikalija ili onečišćivač koji ima niži nivo oslobađanja/prenosa može u stvarnosti da predstavlja veći rizik. Ovaj koncept razlikovanja opasnosti treba uzeti u obzir u dizajnu PRTR-a, kao i načinu prenošenja takvih informacija javnosti..
Sa PRTR sustavom, lokalne ili regionalne vlade mogu da procijene status lokalnih sredina i mogu da koriste PRTR rezultate kao jedan od inputa za procjenu rizika po ljudsko zdravlje i okoliš. Uporaba PRTR podataka kao ključnog inputa za procjenu takvih rizika omogućava nacionalnim vlastima ili međunarodnim organizacijama da procjene i uporede okolišne probleme na dosljednoj i zajedničkoj osnovi. kao ključnog inputa za procjenu takvih rizika omogućava nacionalnim vlastima ili međunarodnim organizacijama da procjene i uporede okolišne probleme na dosljednoj i zajedničkoj osnovi.
Ko je obveznik izvještavanja?
U skladu sa članom 34. Zakona o zaštiti okoliša FBiH i Pravilnikom o registru onečišćivača i onečišćenjima okoliša (“Službene novine Federacije BiH” broj: 11/23) od 15.02.2023. godine, odgovorno lice postrojenja za koje je izdata okolišna dozvola dužno je da dostavlja izvještaj Federalnom ministarstvu okoliša i turizma o ispuštanjima i prenosima onečišćujućih tvari.
Odgovorno lice postrojenja dostavlja podatke jednom godišnje, najkasnije do 30. ožujka tekuće godine, za prethodnu kalendarsku godinu (izvještajna godina).